Opløsningen er desværre ikke tilstrækkelig til at kunne vise hele modellen.
Prøv venligst at dreje enheden
Eksempler:
Udviklet af Lektor Leif Rye Hauerslev, i samarbejde med ministeriet for Børn og unge 2014
Læs mere:
Denne model forklarer den nye beskrivelsesramme gennem kommentarer og eksempler.
Klik på de enkelte ord og kasser for at få en uddybende forklaring, og gennemse derefter eksemplerne i listen nederst til venstre.
Leif Rye Hauerslev
Lektor & PHD Roskilde Universitet. Institut for Psykologi og
uddannelsesforskning
Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Institut for Socialfaglig og Pædagogisk Efter- og Videreuddannelse
Det Samfundsfaglige og Pædagogiske Fakultet
Professionshøjskolen Metropol
Taksonomi:
Et system der kategoriserer uddannelsesmål eller undervisning i niveauer eller
områder. Modellen her arbejder med områderne viden, færdigheder og
kompetencer samt sværhedsgraderne (niveauerne) grundlæggende,
alsidigt og komplekst.
Modellen er udviklet således, at hele taksonomien kan anvendes uanset om der
arbejdes med F eller C niveau. Om der er tale om afgrænsede eller omfattende
uddannelseselementer. Det vil dog være naturligt, at jo højere niveau der
arbejdes på, jo flere begreber anvendes der fra de højere dele af modellen.
NQF:
National qualification framework. Dansk udgave af EQF
European qualification framework.
Fælles europæisk model der beskriver alle formelle uddannelsesniveauer i 8
kategorier. Startende med folkeskolens 9 klasse og afsluttende med PHD.
Anvendes således at det er muligt på tværs af landegrænser, at afkode
kompetenceniveauet for det enkelte individ og for den enkelte uddannelse. NQF er
i udgangspunktet en læringsudbyttemodel der i kategorier beskriver hvilket
udbytte en elev skal have efter endt undervisning.
I Danmark og i øvrigt andre steder, vælger man bevidst at mistolke modellen som
en kompetencemodel. Herved forstår man, at viden, færdigheder og uddannelsens
almene og personlige mål, tilsammen beskriver kompetencen.
Viden
Der anvendes de 3 kategorier fra NQF i taksonomien. Viden,
færdigheder og kompetencer.
Viden dækker over ”noget man har” og kan beskrives i to retninger.
Deklarativ viden:Viden om noget eller
nogen. Det kan være faktuel viden om særlige aspekter, detaljer eller elementer.
Det kan være viden om teorier, modeller eller metoder. Det kan være viden om
viden. Altså evnen til at kunne reflektere over egen
viden og forståelse inden for et område eller fag.
Processuel viden:Viden om hvordan man
udfører en handling. Det kan være viden om hvordan man anvender fagspecifikke
teknikker og metoder inden for et fag eller fagområde, bestemte arbejdsgange
osv.
Færdigheder
Der anvendes de 3 kategorier fra NQF i taksonomien. Viden,
færdigheder og kompetencer.
Færdigheder dækker over noget man kan.
Færdighed betegner en evne til at udføre noget. (kognitivt, kommunikativt eller
praktisk)
Man kan fx bruge et Co2 svejseapparat, adskille en gearkasse, bøje tyske verber,
anvende det periodiske system, formidle dagens menu, italesætte et problem.
Færdigheder er typisk kontekstuafhængige og betegner enkelte
elementer af noget eleven har lært. Man kan godt bøje tyske verber, uden at
kunne anvende sproget, bruge et svejseapparat uden at kunne reparere en tank,
kunne det periodiske system uden at kende stoffernes reaktioner. Man skelner
mellem:
Kognitive færdigheder: Mentale eller
intellektuelle færdigheder (som modsætning til manuelle færdigheder) fx at kunne
regne, læse og skrive.
Manuelle færdigheder: Man bruger hænderne til at
udføre praktiske opgaver: reparere gearkasse, svejse.
Kommunikative færdigheder:Formidling af
indhold mundtligt og skriftligt.
Kompetence
Der anvendes de 3 kategorier fra NQF i taksonomien. Viden,
færdigheder og kompetencer.
Kompetencer dækker over noget man gør, altså i handling vise.
Kompetence er personens potentielle handlingsformåen i en given situation og
betegner personens evne til at handle, mere eller mindre hensigtsmæssigt, i
bestemte kontekster.
Viden og færdigheder, herunder social, følelsesmæssig, personlig viden og
færdighed, fører til den fulde kompetence. Kompetence er kontekst og
omfangsafhængig.
Hvis man har viden og færdighed til at kunne køre bil, vil kompetencen inddrage
omgivelserne for denne færdighed og fx kunne betegne, om personen kan køre bil
forsvarligt i glat føre, midt i en storby, kender trafikreglerne, tager hensyn
til andre trafikanter, cyklister og gående.
Situationen, graden af selvstændighed, graden af ansvar og evnen til at
sammensætte disse i handlinger, er centrale begreber til at beskrive
kompetencen.
Husk at kompetencen bør indeholde de mere ”bløde” områder. (Empati, sociale,
personlige, samarbejde)
Viden på komplekst niveau For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under videnskategorien på komplekst niveau ”Eleven har
forståelse for.
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens højeste niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et komplekst niveau.
Viden på alsidigt niveau For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under videnskategorien på alsigt niveau ”Eleven har viden om .
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens middel niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et alsidigt niveau.
Viden på grundlæggende niveau For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under videnskategorien på grundlæggende niveau ”Eleven har kendskab til
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens laveste niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et grundlæggende niveau.
Færdighed på komplekst niveau
For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under færdighedsskategorien på komplekst niveau, "Avanceret eller ekspert" om elevens niveau.
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens højeste niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et komplekst niveau.
Færdighed på alsidigt niveau
For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under færdighedsskategorien på alsidigt niveau, "Øvede eller rutineret" om elevens niveau
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens middel niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et alsidigt niveau.
Færdighed på grundlæggende niveau
For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under færdighedsskategorien på grundlæggende niveau, "begyndende eller begynder" om elevens niveau.
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens laveste niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et grundlæggende niveau.
Kompetence på komplekst niveau For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under kompetencekategorien på komplekst niveau, "Kan selvstændigt udvikle".
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens højeste niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et komplekst niveau.
Kompetence på alsidigt niveau For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under kompetencekategorien på alsidigt niveau, "Handle selvstændigt i ukendte situationer".
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens middel niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et alsidigt niveau.
Kompetence på grundlæggende niveau For hvert af de 3 niveauer, grundlæggende, alsidigt og komplekst samt
hvert af kategorierne, viden, færdigheder og kompetencer, er der et beskrivende
kendingsverbum eller sætning der beskriver hvad eleven typisk vil kunne på dette
niveau.
Eksempelvis anvendes her, under kompetencekategorien på grundlæggende niveau, "kan handle i kendte situationer under vejledning".
Verbet du har klikket på, betegner taksonomiens laveste niveau. I højre side af søjlen er den række af handlingsrettede verber der kan anvendes til beskrivelse af viden, på et grundlæggende niveau.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven skal have forståelse for og
kunne reflektere ...”. Her angives at der arbejdes med
videnskategorien på komplekst niveau ”forståelse for”
og der anvendes det handlingsrettede verbum ”reflektere”,
der hører til kategorien viden og niveauet komplekst. Men det er endnu ikke
angivet i forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Det er her det egentlige
indhold I målet angives. Når kategorien og niveauet er fastsat, er det derfor
væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven skal have viden om og kunne
redegøre for ...”. Her angives at der arbejdes med
videnskategorien på alsidigt niveau ”kendskab til” og der
anvendes det handlingsrettede verbum ”reproducere”,
der hører til kategorien viden og niveauet alsidigt. Men det er endnu ikke
angivet i forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven skal have kendskab til og kunne
reproducere ...”. Her angives at der arbejdes med
videnskategorien på grundlæggende niveau ”kendskab til” og der
anvendes det handlingsrettede verbum ”reproducere”,
der hører til kategorien viden og niveauet grundlæggende. Men det er endnu ikke
angivet i forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven skal avanceret kunne
frembringe ...”. Her angives at der arbejdes med færdighedskategorien på
komplekst niveau ”rutineret” og der anvendes det
handlingsrettede verbum ”frembringe”, der hører til
kategorien færdigheder og niveauet komplekst. Men det er endnu ikke angivet i
forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven skal rutineret kunne
udarbejde ...”. Her angives at der arbejdes med færdighedskategorien på
alsidigt niveau ”rutineret” og der anvendes det
handlingsrettede verbum ”udarbejde”, der hører til
kategorien færdigheder og niveauet alsidigt. Men det er endnu ikke angivet i
forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven skal begyndende kunne
efterligne ...”. Her angives at der arbejdes med videnskategorien på
grundlæggende niveau ”begyndende” og der anvendes det
handlingsrettede verbum ”efterligne”, der hører til
kategorien færdigheder og niveauet grundlæggende. Men det er endnu ikke angivet
i forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven kan selvstændigt udvikle og
planlægge ...”. Her angives at der arbejdes med
kompetencekategorien på komplekst niveau ”Selvstændigt udvikle”
og der anvendes det handlingsrettede verbum ”planlægge”,
der hører til kategorien kompetence og niveauet komplekst Men det er endnu ikke
angivet i forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven kan selvstændigt I ukendte situationertage ansvar for ...”. Her angives at der arbejdes
med kompetencekategorien på alsidigt niveau ”Selvstændigt i ukendte
situationer” og der anvendes det handlingsrettede verbum ”tage ansvar”, der hører til kategorien kompetence og
niveauet alsidigt Men det er endnu ikke angivet i forhold til hvad, det der
kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Handlingsrettede verber
Til hvert af kategorierne
viden, færdigheder og kompetencer hører et sæt af handlingsrettede verber der
angiver hvilket niveau vi befinder os på. Afhængig af om vi befinder os på et
grundlæggende, et alsidigt eller et komplekst niveau vil de handlingsrettede
verber ændre sig. Det er væsentligt at være stringent i beskrivelserne af
uddannelserne og oversættelsen af uddannelsens mål til undervisning.
De fremhævede handlingsverber er de mest benyttede på dette niveau.
Eksempelvis: ”eleven kan under vejledning
foretage ...”. Her angives at der arbejdes med kompetencekategorien på
grudlæggende niveau ”under vejledning” og der anvendes det
handlingsrettede verbum ”foretage”, der hører til
kategorien kompetence og niveauet grundlæggende. Men det er endnu ikke angivet i
forhold til hvad, det der kaldes omfangsbeskrivelsen.
Omfangsbeskrivelser
Omfangsbeskrivelser, eller konteksten hvor i viden, færdigheder og kompetencer
skal udfoldes, er et væsentligt punkt i modellen. Når kategorien og niveauet er
fastsat, er det væsentligt at få beskrevet ”i forhold til hvad”.
Omfang/kontekst
Efter lektionen skal den studerende have kendskab til, og
kunne gentage det første tilstedeværelsesperiodes
faglige indhold, læringsmål og didaktiske overvejelser og hensigter. Derudover skal
den studerende have afklaret eventuelle spørgsmål i relation til e-tivity 1.1 og
1.2.”Ledelse i Flyvevåbnet” Eleven skal have
kendskab til og kunne referere til
sikkerhedsbestemmelserne i forhold til skydeuddannelsen på lette
håndvåben. ”Hærens korporal uddannelse”
Omfang/kontekst
Efter lektionen skal den studerende, som begynder på modulet,
kunne identificeremodulets faglige indhold,
læringsmål og didaktiske overvejelser og hensigter. ”Ledelse
i Flyvevåbnet” I den taktiske ramme, identificere
og medvirke til løsning af en kritisk klinisk
problemstilling i samarbejde mellem sanitets – og sundhedsfagligt PSN.”Battlefield Advanced Trauma Life Support uddannelsen ved Trænregimentet”
Omfang/kontekst
Efter lektionen skal den studerende i kendte situationer og under vejledning
være bevidstom modulets design og indhold,
samt være bevidst om at honorere de gældende krav og forventninger som studerende
ved AFTC. ”Ledelse i Flyvevåbnet”
Eleven kan handle i kendte situationer under
vejledning og være bevidstom gruppedynamik,
ledelsesroller og det personlige eksempel, i forhold til periodisk at have ansvaret
for den daglige ledelse af en gruppe på 6-10 soldater. ”Hærens
korporal uddannelse”
Omfang/kontekst
Efter lektionerne skal den studerende have viden om, og
kunne redegøre for intentionerne i FSV mission,
vision og strategi, FLV mission, vision og værdier, samt Forsvarets ledelsesgrundlag.”Ledelse i Flyvevåbnet”
Eleven kan redegørefor Forsvarets ledelsesgrundlag
og grundlæggende ledelsesteorier, i forhold til ledelsesprincipperne for Forsvaret.
”Hærens korporal uddannelse”
Omfang/kontekst
Efter lektionerne skal den studerende i skrift eller tale medrutine kunne udarbejde
et reflekteret indlæg på Icecore med det sigte, at kommunikere egne refleksioner
i relation til det rammesættende undersøgelsesspørgsmål jf. e-tivity 1.1.”Ledelse i Flyvevåbnet”
Kunne anvendegrundlæggende principper og
værktøjer i forhold til varetagelse af daglig ledelse, overfor en gruppe på 6-10
soldater ”Hærens korporal uddannelse” I den taktiske ramme,identificere
og udarbejdeløsning af en kritisk klinisk
problemstilling i samarbejde mellem sanitets – og sundhedsfagligt PSN.”Battlefield Advanced Trauma Life Support uddannelsen ved Trænregimentet”
Omfang/kontekst
Efter lektionerne skal den studerende selvstændigt handle i ukendte
situationer og kunne tage ansvare for og
initiativtil at udøve ledelse i relation til tankesættet og intentionerne i forsvarets
grundlæggende ledelses- og styringsdokumenter. ”Ledelse i
Flyvevåbnet” Tager ansvari forhold til at leve op til
kerneværdierne for en befalingsmand i Hæren. ”Hærens korporal
uddannelse”
Omfang/kontekst
Efter lektionerne skal den studerende have forståelse for,
og kunnereflektereover forsvarets forventning
til efterlevelsen af forsvarets mission, vision og strategi, Flyvevåbnets mission,
vision og værdier ”Ledelse i Flyvevåbnet” Reflektere over og derigennem udbygge viden
fra tidligere sanitetsfaglige kurser sammenholdt med ny viden om TRaPS og faggruppernes
kompetencer.”Battlefield Advanced Trauma Life Support uddannelsen
ved Trænregimentet”
Omfang/kontekst
Efter lektionerne skal den studerende, som ekspertpå egen ledelsespraksis, kunne eksperimentere
og udvikleegen praksis, med afsæt i de vilkår,
krav og forventninger som ledelsesgrundlaget giver. Dette skal ske med det sigte,
at give de studerende et fælles sprog og retningslinjer for en effektiv og etisk
”god ledelse” i forsvaret. ”Ledelse i Flyvevåbnet”
Omfang/kontekst
Efter lektionerne skal den studerende i ukendte situationer kunne handle
selvstændigt og afgøreen lederes
korrekte handling, som sikre overholdelsen af den humanitær folkeret. Samtidigt
skal den studerende tager ansvar for, oginitiativtil at imødegår en eventuel krænkelse af den humanitære folkeret.
Efter lektionerne skal den studerende selvstændigt i ukendte situationer
kunne afgøre forskellene i de ovennævnte
ledelsesperspektiver og i egen praksis tage initiativtil, at udøve militær risikoledelse.”Ledelse i Flyvevåbnet
Omfang/kontekst Planlæggehåndtering af masseskade situationer
i rammen af enhedens funktion samt i overensstemmelse med gældende BATLS kompendium
(JSP 570”Battlefield Advanced Trauma Life Support uddannelsen
ved Trænregimentet”