Ny beskrivelsesramme - LRH taksonomi baseret på NQF

Viden

Færdighed

Kompetence

Forståelse
(kom­pleks)

Eleven kan:
Forklare
• Sammen­ligne
• Reflektere
• Vælge
• Kritisere
• Bedømme
• Generere
• Variere
• Forholde

Avanceret, elite, ekspert
(kom­pleks)

Eleven kan:
Uddrage
• Eksperi­men­tere
• Frembringe

• Udvælge
• Evaluere
• Formidle
• Vurdere

Kan selvstæn­digt udvikle
(kom­pleks)

Eleven kan:
Innovere
• Skabe

• Planlægge
• Se forskelle
• Tilvirke
• Generali­sere
• Selvstæn­dig­gøre
• Udvikle

Viden
(al­si­dig)

Eleven kan:
Redegøre for
• Diskutere
• Demon­strere
• Udlede
• Løse

Øvede, rutine
(al­si­dig)

Eleven kan:
Beherske
• Indhente
• Skelne
• Afprøve
• Begrunde
• Udarbejde
• Udføre
• Anvende

Kan handle selvstæn­digt i ukendte situationer
(al­si­dig)

Eleven kan:
Se sammen­­­hænge
Afgøre
• Tage initiativ
• Tage ansvar



Kendskab
(grund­læg­gen­de)

Eleven kan:
Gentage
• Referere

• Navngive
• Reprodu­­cere
• Søge vejled­ning
• Beskrive

Begynder
(grund­læg­gen­de)

Eleven kan:
Efterligne
• Medvirke

• Iagttage
• Identificere

Kan handle i kendte situationer under vejledning
(grund­læg­gen­de)

Eleven kan:
Foretage
• Være bevidst
• Acceptere
• Registrere
• Opsøge
• Imitere


Opløsningen er desværre ikke tilstrækkelig til at kunne vise hele modellen.

Prøv venligst at dreje enheden

Eksempler: 

Udviklet af Lektor Leif Rye Hauerslev, i samarbejde med ministeriet for Børn og unge 2014

Læs mere: