Til top 
Selvportrætter
Et selvportræt er, når kunstneren maler, tegner eller fotograferer sig selv.
Du skal nu se på tre kunstneres selvportrætter
- Hvad fortæller portrætterne om kunstnerne?
- Hvordan vil de gerne fremstå?
- Hvad drømmer de om?
- Hvad er vigtigt i deres liv
Hvis du vil arbejde mere med selvportrætterne, kan du gå tilbage til siden "Analyse".
Har du en profil på Facebook , MySpace , Arto , Twitter eller lignende tjeneste? Besvar opgaverne her
Hvis du har oprettet en profil på en af disse Web 2.0-tjenester , ja så har du lavet et digitalt selvportræt i tekst - og måske også i billeder
- Hvorfor har du valgt at oprette en profil?
- Hvad bruger du Facebook eller MySpace til?
- Hvor tit er du inde på din profil?
Åbn din profil
- Hvilket indtryk har du valgt at give af dig selv?
- Hvad fremhæver du ved dig selv?
- Hvilke informationer vælger du at dele med andre?
- Er der ting, du bevidst vælger ikke at dele med andre?
- Har du lagt billeder og måske videoklip ind af dig selv? Hvad fortæller billederne om dig som person?
- Er du medlem af nogle grupper på facebook? Hvad fortæller valg af grupper om dig som person?
Et portræt (profil) på en Web 2.0-tjeneste er hele tiden i forandring, modsat de kunstneriske selvportrætter vi så på før. Du kan hele tiden føje nye indlæg til, lægge nye billeder ind. Og på muren eller kommentarboksen kan dine venner skrive kommentarer, der er offentligt tilgængelige for alle dine venner. Find et eksempel fra din egen profil på, hvordan dine venner med deres kommentarer er med til at portrættere dig, og give et billede af dig.
- Betyder det noget for din profil, hvem du vælger at acceptere som venner, og er valg af venner med til at karakterisere dig som person?
- I grupper skal I prøve at udfylde skema over fordele og ulemper ved sociale netværk som Facebook, MySpace, Arto og Twitter.
Overvej også:

- Hvordan virksomheder bruger/kan bruge fx Facebook i deres markedsføring. Giv konkrete eksempler.
- Hvordan politikere og græsrodsbevægelser bruger/kan bruge fx Facebook og Twitter for at få deres synspunkter frem. Giv konkrete eksempler.
Der er mange kendte sportsstjerner, musikere, skuespillere og politikere, der har en profil på et af de sociale netværk. Og en del kendte vælger også at lave deres egen blog. Nogle blogs ligner artikler, som du kender fra avisen. Andre er mere personlige, og minder om en personlig dagbog eller et personligt brev.
Du skal skrive dine svar i dette dokument.
Gå ind på TV2 blog. Vælg en kendt danskers blog (fx Mads Laudrup, Chris Anker Sørensen, Caroline Wozniacki). Læs nogle af blogindlæggene.
- Hvilke informationer vælger personerne at dele med os?
- Hvilke oplysninger får vi om personernes liv?
- Hvilke informationer får vi direkte eller indirekte om personernes karaktertræk?
- Hvilke informationer får vi om personernes familier, venner og konkurrenter? Og om personens forhold til familie, venner og konkurrenter?
- Siger sproget i indlæggene noget om personen? (Bruges der fx værdiladede ord eller metaforer ? Bruges der fremmedord? Er teksten svær eller let at læse? Er sætningerne lange eller korte?)
- Hvorfor har de 3 nævnte sportsstjerner mon valgt at have en blog på TV2
- Er personerne interesserede i at vise det meste ærlige billede af sig selv?
- Hvilken interesse har TV2 i, at kendte stjerner opretter en profil på TV2´s blog?
Sammenlign nu med blogindlæg fra TV3 ´s Paradise Hotel (vælg blogindlæg fra nuværende eller tidligere deltager)
#6#selvportræt
#7#http://www.galleri-franzpedersen.dk/app/billede/billeder/mk.værks-77587526_stor.jpg
#7#http://www.danskedigtere.dk/literary_body.html
#7#http://www.abcgallery.com/K/kahlo/kahlo61.jpg
#7#http://www.danskedigtere.dk/images/Selvportraet_large.jpg
#7#http://www.phillyartgalleries.com/images/news/frida-kahlo.jpg
#7#http://27.media.tumblr.com/6PxqjMt83ettodw27RWCZBS1o1_500.jpg
#6#Facebook
#6#MySpace
#6#Arto
#6#Twitter
#6#Web 2.0
Bruges der fx negative ord som "irriterende", "Luder" eller positive ord som "smuk" og "dygtig"? Eller er ordene meget neutrale?
Bruges der billedsprog? Udtryk som "brænde en direktør", "at blive stemplet" er eksempler på sportsmetaforer (fodboldmetaforer), der ikke skal forstås bogstavligt (se Oddset-Tvreklamer)