Der kan opstilles en række grundlæggende karakteristika ved social media;;
Tilsammen betyder disse træk, at brugere nemt kan deltage i samt dele og skabe indhold til et givent socialt medie. Der er altså tale om en type medier, hvor brugere kan kombinere indhold i form af tekst, billede og lyd fra flere kilder i en form, der tillader, at indholdet senere kan rekombineres af andre brugere. Således er brugeren i social media både (med)producent, redaktør og læser på samme tid. Samtidig er mediet i langt højere grad end traditionelle medier afhængigt af brugernes medvilje på disse præmisser - YouTube fungerer ikke, hvis der ikke er nogen, der uploader videoer, Digg har ingen værdi uden aktive brugere, der rater nyheder, og Facebook er ikke et netværk, hvis dine venner ikke deltager.
Alle disse oplysninger fra: http://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedia/PDF%20og%20andre%20dokumenter/SOCIAL-MEDIA-MARKETING-I-DANMARK.pdf
Sociale medier "in plain english"
Martin Thorborg fortæller om, hvad marketing via de sociale medier kan gøre for den enkelte: