Station 6 - Evaluering


Bloom´s taksonomi:

EvalueringEvaluering

På dette taksonomiske niveau skal de studerende præsentere og forsvare udtalelser ved at vurdere oplysninger, gyldigheden af ideer eller kvaliteten af arbejdet baseret på et sæt af kriterier.

Verber der er knyttet til dette trin:
Vurdere,kontrollere, vælge,samarbejde, koordinere, kritisere, afsløre,forsvare, evaluere,eksperimentere, opstille hypoteser, bedømme, moderere, gennemgang, test og validering.

 
 

Formål:

Formålet med denne opgave er at træne de studerende i at vælge, vurdere, forsvare, bedømme og moderere.

 
 


Benyttede apps

ikonT-ChartikonTED

 

T-Chart:

Her kan laves simpel argumentation med synspunkter for og imod et emne, og hvert af synspunkterne kan vægtes mod hinanden.

 

TED :

En samling af nogle af verdens bedste og mest innovative taler.

 


 

Der skal laves 2 forskellige argumentationer med udgangspunkt i forskellige medier.

Først skal du læse artiklen om Økologi vs ikke-økologi og oprette en argumentationsliste med fordele og ulemper, som du prioriterer.

Derefter skal du benytte app'en TED til at høre et foredrag, hvor Hans Rosling argumenterer for, at verdens befolkning vil vokse til ni milliarder over de næste 50 år. Hans Rosling mener, at man kun ved at hæve levestandarden for de fattigste, hvis man kan kontrollere befolkningstilvæksten. På grundlag af talen skal du udarbejde en pro et contra diagram

 
 


T-Chart::

 
  1. Start app'en T-Chart og klik i øverste højre hjørne på ikon for at starte en ny argumentation
  2. Giv din argumentation en overskrift ikon
  3. Læs nu artiklen på adressen Økologi vs ikke-økologi
  4. Opret et argument for økologi ved at klikke på "Pro"
  5. Skriv argumentet, og tildel nogle point - du kan altid rette det til senere
  6. Forsæt med at skrive argumenter for og imod til du ikke kan finde på flere
  7. Klik på ikon nederst
  8. I To: feltet skriver du din egen adresse, og i CC: feltet skriver du instruktørens
  9. Tab Send for at bekræfte afsendelsen
  
 
     


TED :

 
  1. Start App'en TED, og skriv ikon i søgefeltet
  2. Lyt til denne video
    ikon
  3. Opret en ny argumentation idet du gentager punkt 1-7 og tager udgangspunkt i videoen
  4. Opret diskussionen under overskriften "De rige er kun rige på de fattiges bekostning"
 
 


Eksempel

 
  1. Kommenter de apps du har benyttet på den wikiside, der er knyttet til kurset. Skriv meget gerne en kort omtale, og hvilke pædagogiske muligheder du ser i app'en. Du finder listen her. Klik på linien med app'en, og vælg linket nederst i den lightbox der kommer frem.
  2. Overvej om denne app kan anvendes i andre forbindelser? - forklar for de andre
  3. I hvilke andre niveauer af Blooms taksonomi kan denne app anvendes? - forklar for de andre
 
 


 

Government vs. Puppets

Inspire and Ignite Political Debate in the Classroom

Birke Baehr: What's wrong with our food system

Argumentation

Argumentets to dele