Når du har lavet dit endelige idégrundlag, fastsat virksomhedens mål, så skal du have lavet et koncept. Et virksomhedskoncept er en totalbeskrivelse af, hvordan hele virksomheden skal drives for at tydeliggøre virksomhedens idé over for de ansatte og over for målgruppen for derved at kunne skabe en bestemt virksomhedsprofil. Så når du har været gennem dette emne, ved du hvilke handlingsparametre du skal bruge for at nå dine mål og derved lave en virksomhedsprofil.

Ligesom i et skakspil, hvor det er nødvendigt at kende de fælles spilleregler, så bliver man i en virksomhed nødt til at have samme opfattelse af, hvad der skal gøres for at nå de mål, virksomheden har sat sig.
Med andre ord, skal der laves en plan også kaldet for koncept, hvori man beskriver nogle rammer for, hvordan virksomhedens skal drives. Dette koncept beskriver bl.a.
- regler for, hvordan virksomheden skal købe ind
- regler for de krav, der stilles til personalet
- regler for, hvordan markedsføringen skal tilrettelægges ved hjælp af grundparametrene f.eks. pris, sortiment og kvalitet
Grundparametre er de handlingsparametre (konkurrencemidler) din virksomhed skal bruge for at understrege, at idéen er en helhed. Alle handlingsparametre trækker i samme retning. Af grundparametre kan bl.a. nævnes:
Kvalitet
- Emballage
- Pris
- Sortiment
- Beliggenhed
- Indretning
- Personale
- Service
Det er nu meningen, at alle medarbejdere skal være indstillet på at leve op til dette koncept, således at virksomheden opnår et godt image hos målgruppen. Så er successen hjemme.
Læs mere under emnet Markedsføring - Markedsbeskrivelse, for at repetere Grundparametre og Servicepakken fra Salg og Service.
IKEA's idé er således formuleret:
Det er IKEAs virksomhedsidé at kunne tilbyde et bredt sortiment af møbler med godt design og god funktion - til priser så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Og stadig have penge tilovers!
www.ikea.dk
Vi udvikler selv vore produkter. Allerede på tegnebordet fjerner vi dyre konstruktioner og unødige, dyre materialer, der kun forhøjer prisen, men ikke kvaliteten.
Vi afgiver store ordrer, der giver langsigtet produktion hos vore leverandører. Det giver dem tryghed og god økonomi. Og vi får deres bedste kvalitet til laveste pris.
Så pakker vi møblerne i flade pakker. Det gør, at vore omkostninger til både transport og lagerplads holdes nede, og dermed også vore priser.
Vi bygger vore varehuse uden for byerne, dér hvor byggegrunde er billige. Det holder huslejen nede og dermed også vore priser
Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. 30 dages returret.
Tag kataloget med dig, det er en god hjælp at have ved hånden (underforstået: fordi vi ikke har så meget personale = spare penge og dermed lavere priser).
Du vælger selv, henter selv og transporterer selv, det du vil have. På den måde hjælper du os med at holde priserne nede.
Du monterer selv dine møbler. Og hvad der er sparet er fortjent
Som det ses, så trækker alle dele af konceptet i samme retning. Brugen af handlingsparametrene (konkurrencemidlerne) passer sammen og udgør en helhed, som er med til at fremhæve idéen: "Høj kvalitet - lav pris".
Hvis man, som IKEA har flere butikker, er det vigtigt, at de alle fremtræder ens. Det er derfor vigtigt at udforme en detaljeret plan over, hvordan hele virksomheden skal drives.
Dermed sikrer man, at alle butikker er indrettet efter bestemte principper, at facaden ser ens ud på alle butikker og at pris-, kvalitets- og serviceniveauet er ens uanset, hvilken af butikkerne kunden kommer i.

Enhver virksomhed vil gerne have, at dens målgruppe opfatter den på en bestemt måde.
Ved at følge de "spilleregler", der er beskrevet i emnet Koncept, håber virksomheden på at kunne skabe lige netop den profil, den gerne vil have.