Klik på teksterne her ved siden af, og lær om de forskellige emner
Hvad er din virksomheds mål? Hvad er det, du ønsker, at virksomheden skal opnå? Med en klart formuleret målsætning og mål har du også et slags kompas at styre efter, når hverdagen bliver problematisk, og det er sværere at bevare fokus. Et mål er med andre ord et udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand.

Operationelt mål vil sige, at det er: - Konkret
- Realistisk
- Foreneligt med virksomhedens øvrige mål
- Tidsbestemt

At målet skal være konkret vil sige, at man skal kunne "måle", om målet er nået. Det kan f.eks. være i kroner eller styk. "At sælge mange lamper" er ikke et konkret mål, for hvornår er målet nået? "At tjene mange penge" - men hvad er mange penge? 5000 kr. er mange penge for de fleste studerende, men for f.eks. en familie med høj lønindkomst og 2 børn er det måske ikke mange penge. Eks. på konkrete mål kunne være: - Omsætning: 1 mio. kr.
- Overskud: 200.000 kr.
- Åben hus arrangementer: 1 gang i kvartalet

Målene skal ses i forhold til virksomhedens kunnen. Det nytter jo ikke noget, at man vil sælge 40.000 lamper, hvis man kun kan producere 20.000 lamper inden for de rammer, virksomheden nu engang har. Eller at man planlægger at producere 20.000 lamper og kun kan sælge 5.000 lamper.

Alle opstillede mål skal harmonere med hinanden - de skal være forenelige. F.eks. vil et mål om at sælge 10.000 stk. lamper ikke være foreneligt med et mål om en omsætning på 100.000 kr., hvis prisen er 5. kr. pr. stk. - i så fald vil man kun kunne omsætte for 50.000 kr.

Det skal angives, hvornår målene skal være realiserede. Der er jo forskel på, om der skal sælges 20.000 lamper på ét eller to år, eller om de 5.000 kr. man har sat sig som mål, skal tjenes pr. uge, måned eller år.

Målene skal kunne prioriteres, så det vigtigste mål står øverst, næstvigtigste derefter osv.

Der skal opstilles både personlige mål og mål for virksomhedens vigtigste områder. Derfor bør du/I som minimum besvare følgende i din forretningsplan under idégrundlaget: - Hvor meget vil du sælge?
- Hvem vil du sælge til?
- Til hvilken pris vil du sælge?
- Hvor stort et dækningsbidrag skal du have?
- Hvor meget vil du producere?
- Hvad må det koste at producere?
- Hvor stort skal overskuddet være?
|