Dette afsnit kan du læse, hvis du har lyst til en grundig gennemgang af målgrupper. Hvorfor er det vigtigt for virksomheder at kende deres målgruppe? SVAR: fordi kendskab til målgruppen er udgangspunkt for virksomhedernes brug af "våben" over for konkurrenterne om at vinde kunden (våben: f.eks pris, kvalitet eller reklame).
Klik på teksterne her ved siden af, og lær om de forskellige emner
Dette afsnit kan du læse, hvis du har lyst til en grundig gennemgang af målgrupper. Hvorfor er det vigtigt for virksomheder at kende deres målgruppe? SVAR: fordi kendskab til målgruppen er udgangspunkt for virksomhedernes brug af "våben" over for konkurrenterne om at vinde kunden (våben: f.eks pris, kvalitet eller reklame). En målgruppe er den gruppe af personer, virksomheden tror vil blive deres kunder.
Så kommer der en herre ind på 65 år, han skal på camping til sommer, og han synes det vil være praktisk med en mobiltelefon. Han har aldrig haft en mobiltelefon før. Han er nybegynder. Ham skal du behandle helt anderledes end den 20-årige ekspert. Han ved ikke hvad MMS og bluetooth er for noget. Det er centralt, at virksomheden har en klar målgruppe - ellers kan man ikke afgøre, hvordan og hvor man kommer i kontakt med målgruppen. Hele virksomhedens markedsføring er rettet mod den valgte målgruppe. Hvis man vil sælge tøj, er det vigtigt at vide, hvem der er målgruppe for tøjet. Sælger man smart, billigt, moderigtigt tøj til unge, er målgruppen unge med netop denne tøjsmag, og unge som kan få vakt en interesse for denne type tøj. Så er det ikke nogen god idé at markedsføre i det lokale kirkeblad, eller bruge reklameformer som ikke rammer den unge målgruppe. Hvis en virksomhed ikke har en klart beskrevet målgruppe, kan virksomheden komme til at bruge mange kroner forgæves på at komme i kontakt med de forkerte mennesker. Et eksempel
Hvis vi betragter alle danskere (ca. 5,2 mill.), har de alle brug for sko, men de har ikke allesammen brug for samme slags sko. Forestil dig, at du har en fabrik, der laver fodtøj. Hvem kan det bedst betale sig at satse på? Du vil begynde at opdele markedet. Skal du producere fodtøj til mænd, damer eller børn?
Måske vælger du at satse på at lave løbesko til både herrer og damer, der er på motionistniveau. De øvrige segmenter overlades til andre virksomheder. Det betyder, at du kun skal satse på motionistløberne. Men det kan være du er i tvivl om, hvilken målgruppe du skal vælge. Du ved ikke, om motionistløberne er det rigtige, eller om du skal vælge at lave pæne herresko til forretningsmænd eller sandaler til brug på vandreture. Din virksomhed har flere oplagte målgrupper eller segmenter at vælge mellem. Til at hjælpe med at finde den bedste målgruppe skal du bruge SMOK-modellen. SMOK-modellen De forhold, som virksomheden skal tage hensyn til, kaldes ofte SMOK-modellen:
Når du ikke ved, om motionistløberne er det rigtige, eller om du skal vælge at lave pæne herresko til forretningsmænd eller sandaler til brug på vandreture, så kigger du på et segment ad gangen. Du ser først på motionsløberne, om det er en gruppe, der er tilstrækkelig stor. Bagefter, om der er et sted, hvor du kan reklamere for dine løbesko - og det kan fx. være i bladet iFORM. Derefter kigger du på, om det er dyrt at reklamere, om det er dyrt at lave skoen, og om det er dyrt at få skoen solgt i butikkerne - altså om butikken skal have en høj avance. Til sidst ser du på om du har en chance mod Adidas, Nike og Ascis. På samme måde gør du med de pæne herresko til forretningsmænd og sandalerne til brug for folk, der elsker vandreture. Nu siger vi, at du har valgt at lave løbesko. Men for at virksomheden kan rette sin markedsføring mod målgruppen, er det vigtigt, at den er operationel. Det vil sige, at den skal være konkret beskrevet. Det er altså ikke nok at have en målgruppe der hedder: "alle som kan tænke sig at købe løbesko"
"Vores målgruppe er alle aktive sportsudøvere, mellem 16 og 29 år, som er medlem af en sportsklub, og som ønsker at løbe i forbindelse med deres træning, uanset sportsgren." På den måde har man fået angivet en: Aldersramme og et medlemskab, det betyder noget for hvor virksomheden skal reklamere - det er en del af en demografisk beskrivelse og interesse, som er en del af livsstils og holdningsbeskrivelsen På den måde er det meget lettere at tale til målgruppen. Det er lettere at lave en reklame, der rammer målgruppen præcist og som målgruppen synes er interessant. |
Den demografiske beskrivelse af en gruppe / segment indeholder oplysninger om f.eks. køn, alder, indkomst og beskæftigelse/job
Livsstils- og holdningsbeskrivelsen fortæller noget om segmentgruppen (målgruppens) interesser og holdninger til f.eks. politik, mode, miljø med mere