Hvorfor er kontaktparametrene vigtige at forholde sig til for en virksomhed? Svar; Fordi kontaktparametrene fortæller kunderne om eksistensen af virksomhedens grundparametre. Kontaktparametrene er virksomhedens talerør til målgruppen.
Klik på teksterne her ved siden af, og lær om de forskellige emner
Hvorfor er kontaktparametrene vigtige at forholde sig til for en virksomhed? Svar; Fordi kontaktparametrene fortæller kunderne om eksistensen af virksomhedens grundparametre. Kontaktparametrene er virksomhedens talerør til målgruppen. Kontaktparametre er handlingsparametre, der fortæller målgruppen om eksistensen af virksomhedens grundparametermix. Kontaktparametre kan opdeles i:
Kontaktparametrene er altså udtryk for de handlinger, som virksomheden vælger for at få kontakt til kunden, og dermed informere kunden om det virksomheden kan tilbyde. Reklame er et kommercielt produkt, som der betales for, og det er dermed også påvirket af afsenderen, og det de vil fortælle modtageren.
Eksempler på sales promotion kan være:
Husk: der er regler i markedsføringsloven, der skal overholdes Public relation handler om at have et godt forhold til samfundet. God omtale i pressen har en meget høj værdi for en virksomhed. Hvorimod dårlig omtale kan være meget svært at rette op på. Eksempler på Public relation, som ofte forkortes PR, kan være:
Public relation er modsat reklame ikke betalt af virksomheden og er ikke dikteret af denne. PR kan ikke direkte måles på salget, men på lang sigt har det stor betydning. Tænk på f.eks. sponsorering af lokale boldklubber, der gerne skulle give positiv omtale. Der er forskel på at være on-line eller have e-handel på nettet. At være præsenteret online må efterhånden siges at være almindeligt. Det er meget vigtigt at være med hvor det sker, og ikke mindst der hvor målgruppen er. At være on-line betyder i al sin enkelhed at være præsenteret med sin hjemmeside. e-handel er i dag en vigtig faktor. Det betyder, at der kan købes/bestilles varer eller tjenesteydelser og der kan betales direkte på hjemmesiden. Nu er der lige pludselig mulighed for at være præsenteret globalt (i hele verden) og ikke kun lokalt (i den aktuelle by eller i Danmark). Langt de fleste målgrupper bruger internettet dagligt. De bruger det også til at søge efter produkter og sammenligne priser, så det må siges at være vigtigt at være med her og have sin egen hjemmeside repræsenteret. At være på nettet giver store og nye muligheder i markedsføringen. Reklamer kan ændres på utrolig kort tid, og mediet er så hurtigt, at de tidligere former for trykte reklamer kan komme til at virke utidssvarende.
Det personlige salg er et meget vigtigt element. Det er her kunden møder mennesket bag hele virksomheden. Den personlige betjening kan være meget afgørende for, hvorvidt købsoplevelse bliver positiv eller negativ. I forhold til det personlige salg bør man have et godt kendskab til 4 x 20 reglen. Det tager under et halv minut at danne sig et indtryk af, om man har tillid til et andet menneske. 4 x 20 reglen er:
Eksempler på personligt salg kan være:
|
De salgsfremmende faktorer, som virksomheden selv fastlægger
Virksomhedens tilbud til kunden i form af grundparametre