Til top 

Opgave: Udfyld punkterne i forretningsplanen



På baggrund af emnerne i dette tema skal du, i forhold til forretningsplanen, løse de følgende opgaver. Det svarer til punkterne i forretningsplanen, så du kan i stedet for arbejde i den forretningsplan, der er henvist til på velkomstsiden.

Markedsbeskrivelse

Nedenfor kan du se, hvad der kan indgå i en markedsbeskrivelse:

Kunderne kan lide virksomhedens produkt fordi:

Dit produkt skal jo have et eller andet specielt

Den typiske privatkunde:

Mand/kvinde:

Alder:

Uddannelse:

Arbejde:

Livsstil: Brug evt. her MINERVA-analysen (Blå, grønne, rosa, violet og grå)

Den typiske virksomhedskunde:

Virksomhedsbranche:

Størrelse/ansatte:

Alder:

Antal:

Geografisk afgrænsning af kunderne:

I Danmark:

I udlandet:

Realistisk antal kunder pr. dag:

Begrundelse:

Gennemsnitlig forbrug i kroner pr. kunde:

Hvor meget bruger hver kunde i kroner hos dig?

De vigtigste konkurrenter: Hvem er du i snæver konkurrence med?

1:

2:

Stærke og svage sider ved konkurrenterne:

Konkurrent 1:

Konkurrent 2:

De vigtigste konkurrenceparametre på markedet:

1:

2:

3:

Vurdering af virksomhedens muligheder på markedet i forhold til konkurrenterne:

Kig under SWOT

Salg og markedsføring:

Du har forhåbentlig været meget konkret i din beskrivelse af markedet. Det vil gøre arbejdet med salg og markedsføring meget nemmere. Hvis du præcis ved, hvem du vil ramme, er det nemmere at vælge, hvilke midler du vil bruge i markedsføringen og salgsaktiviteterne.

Løbende salgs- og markedsføringsaktiviteter efter start:

Hvad skal gøres? Hvordan? Hvem? Hvornår?

Hvad vil det koste = Pris:

Direct Mail:

Internet:

Kundebesøg:

Telefonsalg:

Annoncering:

Tryksager:

Skiltning:

Præsentationsmateriale:

Messe og udstilling:

Anden reklame:

Årlige omkostninger til markedsføring:

Her skal du regne alle omkostningerne sammen. Beløbet skal du senere bruge til dine budgetter.

Særlig markedsføringsaktivitet ved åbning:

Dette kan f.eks. være en reception, hvor kommende kunder har mulighed for at kigge ind i din virksomhed.

Pris på denne markedsføring:

Public Relation (PR) ved åbning af virksomheden:

"Historien" til journalisten:

Relevante medier:

Personer der skal kontaktes:

Forslag til Pressemeddelelse: