På baggrund af emnerne i dette tema skal du, i forhold til forretningsplanen, løse de følgende opgaver. Det svarer til punkterne i forretningsplanen, så du kan i stedet for arbejde i den forretningsplan, der er henvist til på velkomstsiden.
Nedenfor kan du se, hvad der kan indgå i en markedsbeskrivelse:
Dit produkt skal jo have et eller andet specielt
Mand/kvinde:
Alder:
Uddannelse:
Arbejde:
Livsstil: Brug evt. her MINERVA-analysen (Blå, grønne, rosa, violet og grå)
Virksomhedsbranche:
Størrelse/ansatte:
Alder:
Antal:
I Danmark:
I udlandet:
Begrundelse:
Gennemsnitlig forbrug i kroner pr. kunde:
Hvor meget bruger hver kunde i kroner hos dig?
1:
2:
Konkurrent 1:
Konkurrent 2:
1:
2:
3:
Kig under SWOT
Du har forhåbentlig været meget konkret i din beskrivelse af markedet. Det vil gøre arbejdet med salg og markedsføring meget nemmere. Hvis du præcis ved, hvem du vil ramme, er det nemmere at vælge, hvilke midler du vil bruge i markedsføringen og salgsaktiviteterne.
Hvad skal gøres? Hvordan? Hvem? Hvornår?
Hvad vil det koste = Pris:
Direct Mail:
Internet:
Kundebesøg:
Telefonsalg:
Annoncering:
Tryksager:
Skiltning:
Præsentationsmateriale:
Messe og udstilling:
Anden reklame:
Her skal du regne alle omkostningerne sammen. Beløbet skal du senere bruge til dine budgetter.
Dette kan f.eks. være en reception, hvor kommende kunder har mulighed for at kigge ind i din virksomhed.
Pris på denne markedsføring:
Public Relation (PR) ved åbning af virksomheden:
"Historien" til journalisten:
Relevante medier:
Personer der skal kontaktes:
Forslag til Pressemeddelelse: