Til top 

Opgave: Udfyld punkterne i forretningsplanen



På baggrund af emnerne i dette tema, skal du i forhold til forretningsplanen løse de følgende opgaver. Det svarer til punkterne i forretningsplanen, så du/I kan i stedet for arbejde i den forretningsplan, der er henvist til på velkomstsiden.

Produktet/Ydelsen

1: Produkt 1

2: Evt. produkt 2

3: Evt. produkt 3

Behov hos kunden, der dækkes ved produkter/varegrupper/ydelser:

1: Produkt 1

2: Evt. produkt 2

3: Evt. produkt 3

Produkters/varegruppers/ydelsers forskelle i forhold til konkurrenternes:

1: Produkt 1

2: Evt. produkt 2

3: Evt. produkt 3

Købsfrekvens/levetid af produkt:

Hvor længe går det fra kunden køber produktet til det er "slidt" op og skal gen-anskaffes?

1: Produkt 1

2: Evt. produkt 2

3: Evt. produkt 3

Kalkulation af ydelse/produkt:

Salgspris ekskl. moms:

- Min købs-/kostpris:

- Transport/told m.v.:

=Mit dækningsbidrag:

Pris for produkt:

Min pris for produktet

= Markedspris:

1: Produkt 1

2: Evt. produkt 2

3: Evt. produkt 3

Budgetter

Budgetter er at sætte tal på de planer, du har beskrevet i de foregående afsnit. Jo mere konkret du har været med dine planer, jo nemmere er det at lave budgetter. Budgetterne kan også hjælpe med at konkretisere dine planer, så gå blot tilbage og ret i planerne, hvis budgetterne viser, at de er urealistiske. Vi mener, du skal have lavet fire budgetter, før du starter egen virksomhed:

Privatbudget

Privatbudgettet skal vise, hvor mange penge du har brug for til at betale dine daglige personlige udgifter. Hvis du har en budgetkonto i en bank, kan du tage udgangspunkt i den.

De penge, det viser sig, du har brug for, skal da gerne kunne trækkes ud af virksomhedens overskud. Virksomhedens overskud er nemlig din "løn"

- Download et privatbudget i Excel-regneark på: Budget

Etableringsbudget

Etableringsbudgettet skal vise, hvor mange penge du har brug for for at kunne åbne din virksomhed. Det er ret forskelligt, hvad den enkelte virksomhed har brug for. En virksomhed, der skal producere 10 meter cementrør, har brug for enormt mange penge til maskiner, råvarer og bygninger.

Derimod har en edb-konsulent, der løser software problemer, oftest kun brug for den viden, han allerede har erhvervet.

- Se eksempel på de poster, der måske skal med på dit budget. - Download et etableringsbudget i Excel-regneark på: Etableringsbudget

Driftsbudget

Driftsbudgettet viser de indtægter og udgifter, du forventer, der kommer i virksomheden, når den ér startet. Jo mere konkret du har været med dine planer, jo nemmere er det at lave driftsbudgettet.

Under arbejdet med budgettet må du ofte gå tilbage og ændre i dine planer, da dine ønsker og forhåbninger ikke altid kan harmonere med driftsbudgettets praktiske afdækning af virkeligheden.

- Se eksempel på de poster, der måske skal med på dit budget. - Download et driftsbudget i Excel-regneark på: Driftbudget

Likviditetsbudget

Likviditetsbudgettet skal måned for måned vise, om du har penge i kassen/banken til at betale de udgifter, du ved, du får. Det kaldes også betalingsstrømmen i virksomheden. De tre første budgetter kan du forholdsvis nemt selv lave, hvis du har lavet en plan for din virksomhed. Med likviditetsbudgettet er det noget sværere, da det kræver en talkyndig person til at holde rede på de mange beløb, et sådant budget indeholder. Heldigvis er det også det budget, du sidst behøver at lave, så brug din tid og kræfter på de tre første budgetter. Senere kan du så tilkalde hjælp til likviditetsbudgettet.

- Download et likviditetsbudget i excel-regneark på: Likviditetsbudget

Finansiering

Nødvendig etableringskapital: (Fra etableringsbudget)

Nødvendig likviditet: (Likviditetsbehov udregnes efter likviditetsbudget)

Samlet finansieringsbehov: (etablering + likviditet)

Forventning/tilsagn om lån/tilskud fra:

Ejer:

Familie:

Banklån:

Kassekredit

Samlet Finansiering:

Sikkerhed for lån:

Navn, adresse

Finansiering af investeringer (bygninger/større maskiner):

Egen opsparing/formue:

Banklån

Kreditforeningslån

Private lån

Andre lån

Investorer

Tilskud

Andet

I alt