Klik på teksterne her ved siden af, og lær om de forskellige emner
På baggrund af din markedsføringsplan skal du nu overveje virksomhedens opgaver og se, hvilke kompetencer du har brug for. For hvert enkelt område skal du fastlægge, hvem der har ansvaret, og hvordan arbejdet skal fordeles. Fælles for alle personer i organisationen er, at de arbejder frem mod det fælles mål lavet under Idégrundlaget
Når man i virksomheden skal fordele arbejdet på nogle områder, så kan det gøres efter følgende 3 principper - Funktionsprincippet
- Objektprincippet
- Det kombinerede princip

Ved arbejdsdeling efter funktionsprincippet forstås, at specialister er ansat til at udføre bestemte funktioner (opgaver). De typiske funktioner er: Indkøb, lager, salg og økonomi.

Ved arbejdsdeling efter objektprincippet forstås, at den enkelte afdeling løser de fleste opgaver vedrørende et objekt. Et objekt er en vare, en kundegruppe eller et geografisk område. Fordele:

Det kombinerede arbejdsdelingsprincip er en kombination af funktionsprincippet og objektprincippet.
Når man i virksomheden skal fordele myndighed og ansvar, så kan det gøres efter følgende 3 principper - Linjeprincippet
- Linjestabsprincippet
- Det funktionelle princip

Linjeprincippet er karakteriseret ved, at den enkelte medarbejder har én og kun én direkte overordnet. Fordele: Klar fordeling af myndighed og ansvar. Hver medarbejder har kun én overordnet. Ulempe: Lange kommunikationslinjer. Koordination er svær, ligesom der stilles store krav til ledelsens viden.

En stab er en rådgivningsfunktion. Derfor har stabe ansvar, men ikke myndighed. Fordele: Udnytte medarbejdernes specialviden. Klare myndigheds- og ansvarslinjer. Ulempe: Risiko for konflikt mellem linje og stab.

I nogle virksomheder har den enkelte medarbejder flere overordnede. Dette kaldes det funktionelle organisationsprincip. .Fordele: Korte kommunikationslinjer, og god udnyttelse af ledernes specialviden. Ulempe: Uklare myndigheds- og ansvarslinjer, idet en person har flere overordnede.
|