Klik på teksterne her ved siden af, og lær om de forskellige emner
Når I fordeler stillingerne i virksomheden, skal I overveje, hvem der passer til de forskellige stillinger og hvorfor. En direktør er typisk udadvendt, med godt overblik og god til at få andre i gang. En økonomichef har orden i sine sager og er god til tal. En marketingchef skal helst være kreativ og skal kunne lave reklamer. Salgschefen skal være udadvendt og fyldt med energi. Læs mere under de forskellige stillinger.

En administrerende direktør kan være kendetegnet ved at - være god til at træffe de rigtige beslutninger
- turde tage ansvar
- kunne skabe tillid til ledelsen hos kunder og medarbejdere
- have menneskekendskab
- kunne uddelegere arbejde, ansvar og beføjelser
- kunne koordinere
- kunne kontrollere (følge op)
Direktøren har det overordnede ansvar for driften af virksomheden, uddeler opgaver til sine medarbejdere og motiverer dem. Over for myndighederne er du som leder den øverste ansvarlige og kan blive straffet, hvis der sker noget ulovligt f.eks. ved arbejdsulykker eller rod i regnskaberne.

En økonomichef er ansvarlig for det administrative i virksomheden, først og fremmest regnskabet. Økonomichefen har styr på det talmæssige, er ordensmenneske, kan bogføre og sørge for diverse registreringer

En produktionschef er ansvarlig for produktionen, har styr på det tekniske, er praktisk orienteret og kan varetage de opgaver, der ligger i at styre virksomhedens produktion, så I altid har varerne i den rigtige kvalitet og leveret til tiden!

En marketingchef er ansvarlig for virksomhedens reklameindsats. Marketingchefen udformer brochurer, laver visitkort, stand til konkurrencer, plakater m.m. Personen skal derfor være kreativ med et godt kendskab til IT.

En salgschef har ansvaret for virksomhedens opsøgende salg. Salgschefen opsøger kunder, giver tilbud og afslutter salg. Derfor skal salgschefen være en udadvendt type, der godt kan tåle et nej fra kunderne. Samtidig skal salgschefen have en masse energi og ikke være typen, der giver op.

En personalechef er én der kan tale med alle i virksomheden, en ven, en støtte, en vejleder, én der forstår sig på andres problemer, en god motivator. Opgaverne i personalefunktionen består dels af registreringer, f.eks. medarbejder-kartotek og lønstatistik, men også af kontakten og dialogen med medarbejderne, f.eks. ved ansættelser, afskedigelser og personalemøder.

En sekretær er en der kan tale med alle i virksomheden og er god til EDB, er velformuleret, skriver godt, arbejder systematisk og eventuelt behersker flere fremmedsprog. Arbejdet indebærer udarbejdelse af bl.a. referater, brevskrivning, besvarelser af telefonopkald, mødeindkaldelser, modtagelse af eksterne personer, styring af aftaler osv.
|