|
Konflikter kan opdeles i fire typer. Læs først om typerne her til venstre og derefter på én fane ad gangen herover. |
Metodekonflikter
Handler om mål, midler, struktur og procedurer.
Metodekonflikter er almindelige og fører sjældent til fjendskab.
Løsning: Forhandling og kompromis
Resultat: Aftale
Eksempel på metodekonflikt
To medarbejdere har en uoverensstemmelse. Det kan være en uenighed om, hvor hvordan de fordeler arbejdsopgaver mellem sig, hvordan en vare skal præsenteres, eller hvordan firmaets julefrokost skal holdes. De er uenige om, hvad de skal gøre, men de skal sammen finde en løsning for at komme videre.
Ressourcekonflikter
Handler om penge, tid, plads, materialer og personale.
Her er tale om konflikter, hvor der konkurreres om ressourcerne. Det er en velkendt konflikttype på arbejdspladser, hvor ressourcerne mange gange ikke er tilstrækkelige til at dække alles behov. Ledelsen kan være under stærkt pres fra alle sider, men den har ikke midler til at imødekomme alles ønsker. Konflikterne kan, hvis beslutningerne går for hurtigt, udvikle sig til sladder og mytedannelse, "Hvorfor er det altid de andre, der får først?"
Løsning: Forhandling og kompromis.
Resultat: Aftale.
Eksempel på ressourcekonflikt
To forskellige faggrupper ønsker nye lærebøger, og der er kun råd til at købe bøger til den ene. Begge parter synes, at lige præcis deres ønske er det vigtigste.
Værdikonflikter
Handler om kultur og om personlige værdier og holdninger.
Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Moralske og etiske uoverensstemmelser, traditioner mv. Her kan opstå konflikter mellem enkelte faggrupper, eksempelvis lærere og pædagoger, og kultursammenstød mellem for eksempel unge og ældre medarbejdere.
Løsning: Dialog og lydhørhed, respekt for hinanden, respekt for forskellighed
Resultat: Tolerance og gensidig forståelse
Eksempel på værdikonflikt
Den nyansatte unge lærer stiller forslag om at ændre på julefest-traditionen. Hun synes ikke, at børnene skal i kirke, da mange børn har en anden trosretning end den kristne. Hendes kollegaer er af en anden opfattelse - og i øvrigt er det en tradition.
Personlige konflikter
Handler om identitet, selvværd, loyalitet, tillid og afvisning.
Konflikter af denne type medvirker ofte til et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Følelser dominerer opfattelsen og udviklingen af situationen - tit dybe og ubevidste følelser.
Løsning: Åben kommunikation og aktiv lytning over for andres forventninger og behov
Resultat: Større forståelse for den andens situation, empati og selvindsigt