Til top 

Reaktionsmønstre og adfærd


Reaktionsmønstre

 

Mennesker kan reagere på konflikter på flere måder, og det enkelte menneske reagerer ikke altid på samme måde - mange faktorer kan spille ind og være afgørende for, hvordan et menneske reagerer i en konfliktsituation. Hvis du tænker tilbage på en situation, hvor du var involveret i en konflikt, hvordan reagerede du så? Aktivt eller passivt? Med flugt eller angreb?

Her er flere eksempler på reaktionsmønstre:

Bebrejde / angribe:

  • Svarer aggressivt
  • Giver igen med samme mønt
  • Angriber
  • Truer
  • Psykisk vold og fysisk vold
  • Sarkasme

Undvige / flygte:

  • Flygter rent fysisk
  • Tager maske på
  • Bøjer af og glatter ud
  • Afleder, ignorerer og fortrænger
  • Bruger sarkasme
  • Undskylder

Møde konflikten åbent og undersøgende:

  • Erkender uenighed
  • Undersøger - turde spørge og være tydelig
 


4 reaktionsmønstre

 

Reaktionsmønstrene kan opdeles i fire adfærdstyper - du finder dem i boksen til venstre.

Hvor mener du selv, du normalt vil befinde dig?

Det er muligt, at du mere eller mindre bevidst vælger forskellige former for adfærd afhængigt af situationen. Måske reagerer du anderledes overfor din chef end over for en kunde. Eller måske har du en anden adfærd, når du oplever konflikter i din familie i forhold til konfliktsituationer på arbejdspladsen...

På de følgende faner finder du flere eksempler på hver af de fire adfærdsmønstre.

 
 


Det selvundertrykkende reaktionsmønster

 

Offer - påtager sig skylden

Giver ikke andre gode råd

Lader sig vejlede af andre, - "jeg-svag"

God lytter

Lav stemmeføring

Tager hellere ansvar for andre end for sig selv

Submissiv (selvusikker og underdanig) adfærd:

respekterer andres rettigheder.

Metafor: dørmåtte

 
 


Det aggressive reaktionsmønster

 

Giver andre gode råd

Kraftig komprimeret skærebrænderstemme - en rigtig kraftig skærebrænder

Det er altid de andres skyld!

Går løs på andre, for han / hun har jo ret!

Et "jeg"-menneske, der sætter sig selv i centrum

Tager ansvar for sig selv

Bruger "du-sprog"

Aggressiv adfærd:

fastholder egne rettigheder.

Metafor: damptromle

SÅ: Vær assertiv over for vedkommende!!

 
 


Det indirekte aggressive reaktionsmønster

 

Manipulerer til egen fordel

"En smilende kniv"

Afslører ikke følelser

Indirekte i sine anklager

Er den, der støber kuglerne men lader andre fyre dem af

Er krænkeren, der spiller offer

Bruger megen ironi og sarkasme

Indirekte aggressiv adfærd:

fastholder egne rettigheder.

Metafor: dørmåtte med søm

 


Det assertive reaktionsmønster

 

Går efter bolden, ikke manden

Tager ansvar for sig selv - men også medansvar for situationen

Respekterer andre - men sætter også egne grænser

En god lytter, der giver plads til andre

Tænker strategisk, når det er påkrævet

Viser følelser

Assertiv adfærd:

fastholder egne rettigheder og respekterer andres rettigheder.

Metafor: støtte

Kender du tv-serien "Fint skal det være"? Hvilke af de fire adfærdstyper er repræsenteret af hvilke karakterer i denne serie?

 


Assertiv væremåde og kommunikation

 

Opsamling på assertion

 

Læs punkterne og prøv at mærke dig dem - de er meget vigtige for en hensigtsmæssig håndtering af begyndende og optrappede konflikter - mere om konflikthåndtering senere i kurset.