Komma kom - an


Kommaets funktion er at vise os hvad der skal adskilles, og hvad der hører sammen i meningshelheder, så vi lettere kan forstå indholdet. Komma hjælper os altså med at forstå indholdet i sætningerne. Her får du en beskrivelse af reglerne for at sætte komma efter det grammatiske kommasystem der trådte i kraft fra 2004.

Men komma har tradition for at være svært tilgængeligt stof for mange. Derfor er det mest hensigtsmæssigt at din underviser/sprogkonsulent mundtlig gennemgår den nødvendige kommagrammatik og kommareglerne som de ser ud fra 2004. Til det formål er der inspiration at hente i notatet: "Komma - kom an".

I "Komma - kom an" kan du blandt andet læse mere om:

  • fordelene ved ikke at sætte startkomma - dvs. ved ikke at sætte komma før ledsætninger
  • grundlæggende kommagrammatik, du lærer fx at finde udsagnsled og grundled og at skelne helsætninger og ledsætninger ved hjælp af "Ikke-prøven"
  • kommareglerne - som de er i dag - og har set ud siden 2004.
 

Kommamaterialet bygger på syv basisregler. Med disse syv basisregler kan du sætte langt de fleste kommaer rigtigt:

  1. Sæt komma mellem helsætninger.
  2. Sæt - valgfrit - komma foran ledsætninger.
  3. Sæt komma efter ledsætningen når den står forrest eller indskudt.
  4. Sæt komma omkring en ledsætning der står parentetisk.
  5. Sæt komma i opremsninger.
  6. Sæt komma ved tilføjelser der forklarer og præciserer, navnetillæg og andre led uden for sætningen.
  7. Sæt - valgfrit - komma foran men.

Klik her for at få pdf-version af notatet: "Komma - kom an".

Til materialet hører også to sæt kommaøvelser: Et sæt med 30 "almindelige" øvelser og et sæt med 30 øvelser på uddybende niveau.

 

For at få det bedste udbytte af øvelserne og kommamaterialet anbefaler vi at I går frem på denne måde:

  • Få din underviser til at gennemgå kommagrammatikken på side 2 til 4 i "Komma - kom an".
  • Vælg et af øvelsessættene, og lav først en grundig sætningsanalyse - gerne to og to - af alle øvelserne hvor I finder udsagnsled og grundled og lærer at skelne mellem helsætninger og ledsætninger ved hjælp af "Ikke-prøven". I må ikke sætte - eller tale om - komma endnu, det kommer senere,
  • Gennemgå jeres sætningsanalyser i plenum på holdet - gerne hvor I på skift går op til tavlen og fortæller om resultatet af jeres gruppearbejde.
  • Få herefter din underviser til at gennemgå kommareglerne - som er fra 2004 fra side 5 til 10 i notatet: "Komma - kom an".
  • Sæt komma - gerne sammen med din "kommamakker" - i de sætninger I har analyseret tidligere på dagen.
  • Vær opmærksom på at hver gang I sætter et komma, skal I også sætte et tal på så I er bevidste om hvilken regel I sætter komma efter. Har I fx en sætning som den her: Det lyder så nemt med komma(,) 7 men er det ikke! Ja, så sætter I - som vist - kommaet i parentes og skriver et syvtal. For på den måde viser I at I både kender - og henviser til: Regel: 7 Sæt - valgfrit - komma foran men.
  • Gennemgå til sidst jeres kommaanalyser i plenum på holdet - også gerne hvor I på skift går op til tavlen og argumenterer for jeres kommavalg.
 

Når du åbner dokumenterne i Acrobat Reader kan du anvende korrektur-redskaberne og gemme dit arbejde i pdf-dokumentet.