Til top 
Budgetteret balance
I dette emne skal du arbejde med budgetteret balance.
N.B.: Emnet er ikke pensum på dette niveau, men vi finder at det er en naturlig del af emnet Budgetter.
Målet med dette emne er:
- At du ud fra givne forudsætninger kan lave en budgetteret balance for en fremtidig periode
- At du ud fra dette kan fortælle, hvordan virksomhedens aktiver og passiver vil se ud ved periodens slutning
- At du kan beregne nyt varelager og egenkapital.
Så kan du:
- Lave en balance ud fra de tal, der fremkommer når du har lavet resultatbudget og likviditetsbudget
- Beregne hvor stort varelageret er ved slutningen af budgetperioden (ultimo)
- Beregne virksomhedens egenkapital ultimo
- Aflæse hvor meget virksomhedens aktiver udgør
- Aflæse hvor meget virksomhedens passiver udgør.
Forudsætninger:
- Det forudsættes, at du har gennemgået emnerne resultatbudget og likviditetsbudget,
idet budgetteret balance opstilles på baggrund af resultat- og likviditetsbudgettet.
En budgetteret balance er en opstilling som viser:
- hvor mange værdier vi regner med at eje, når perioden slutter (aktiver = kapital-anvendelse) og
- hvordan vi vil fremskaffe pengene til at betale for værdierne (passiver = kapital-fremskaffelse).
Aktiver og passiver skal være lige store, med andre ord: de skal balancere.
Man kan på sin vis sige, at en budgetteret balance er en form for "afstemning" af de andre to budgetter.
Aktiver opdeles i:
- Anlægs-aktiver, som er de aktiver, der er til længere tids brug i virksomheden,
f.eks. biler og inventar
- Omsætnings-aktiver, som er de aktiver, der ved normal drift ændres relativt hurtigt,
f.eks. de likvide midler (kasse, bank og giro), varelager og varedebitorer.
Passiver opdeles i:
- Egenkapital, som er ejerens tilgodehavende i virksomheden
(=virksomhedens "gæld" til indehaveren)
- Gæld, som er den måde, vi har finansieret vores virksomhed (aktiverne) på,
f.eks. gæld til leverandører, lån i banken, momsgæld og andre kreditorer.