Målet med dette emne er:
Forudsætninger:
|
Hvilke forskellige virksomhedstyper findes der?
Virksomheder kan opdeles i tre forskellige typer:
Opsummering:
Der skelnes mellem handels-, produktions- og servicevirksomheder.
|
Handelsvirksomheder køber færdigvarer fra deres leverandører og sælger dem til deres kunder,
uden at varerne er bearbejdet.
Handelsvirksomheder er enten engrosvirksomheder eller detailvirksomheder.
Engrosvirksomheder handler med store vare-partier og sælger dem videre til detailbutikker.
Detailvirksomheder sælger varerne til private forbrugere.
Detailbutikker som f.eks. Føtex, SuperBrugsen, FONA, Vera Moda og Stereo Studio er alle handelsvirksomheder.
Opsummering:
En handelsvirksomhed kan både være en engrosvirksomhed, der sælger varer videre til detailbutikker
og en detailbutik, der sælger varerne videre til private forbrugere.
|
Produktionsvirksomheder fremstiller (producerer) varer.
ECCO producerer fodtøj, LEGO producerer legetøj, din lokale bager producerer brød og kager,
slagteren producerer leverpostej.
En produktionsvirksomhed indkøber varer, der indgår i en produktionsproces.
Der er ofte tale om råvarer (mel, skind, plastic, grise) eller varer, som først får værdi for forbrugeren,
når de indgår i en færdigvare (eksempelvis skosåler). Denne type varer kaldes for halvfabrikata.
En produktionsvirksomhed kan have andre virksomheder og/eller forbrugere som kunder.
Opsummering:
En produktionsvirksomhed er kendetegnet ved at fremstille de varer, som sælges af engrosvirksomheder og detailhandlere.
Det er sjældent, at produktionsvirksomheder sælger varer direkte til forbrugeren.
Hvis de gør det, er de både en produktions- og handelsvirksomhed.
|
Servicevirksomheder leverer en tjenesteydelse til deres kunder. En tjenesteydelse er uhåndgribelig.
For servicevirksomheden betyder det, at tjenesteydelsen ikke kan fremstilles før den skal bruges.
Det vil sige, at virksomheden ikke har noget lager, og at tjenesteydelsen ofte skal fremstilles sammen med kunderne (eksempelvis en klipning hos en frisør eller rengøring på skolen).
Der findes mange danske servicevirksomheder, store og kendte som for eksempel ISS, DSB og Jubii,
men også mange små: revisorer, advokater, fysioterapeuter og ejendomsmæglere.
Antallet af servicevirksomheder stiger hele tiden. Vi efterspørger hele tiden flere tjenesteydelser.
Det betyder, at servicesektoren bliver større og flere mennesker er beskæftiget med at levere tjenesteydelser.
Opsummering:
Servicevirksomheder er kendetegnet ved at dække kundernes behov, når de opstår.
Det vil sige, at de skal kunne levere tilstrækkeligt mange tjenesteydelser, når kunderne vil købe,
og de skal have en særlig viden på et bestemt område (specialister).
Når vi er kunder i en servicevirksomhed, køber vi en blanding af virksomhedens tid og viden.
|
Mange virksomheder er en blanding af de tre virksomhedstyper.
I det følgende er vist nogle eksempler på virksomheder, der ikke udelukkende er én af typerne.
Opsummering:
I praksis er det normalt, at mange virksomheder er en blanding af de tre virksomhedstyper.