Målet med dette emne er:
Så kan du:
Forudsætninger:
|
En virksomheds idé fortæller, hvilke behov hos kunderne, som virksomheden ønsker at dække.
Virksomhedens varer eller tjenesteydelser skal altså kunne dække kundernes behov på det pågældende område.
Virksomhedens idé styrer, hvad man gør i virksomheden. Det vil sige, at virksomhedens ledelse
blandt andet træffer beslutninger på baggrund af idéen.
I nedenstående figur kan du se illustreret, at den pågældende virksomhed ønsker at dække behovet for at få åbnet vinflasker, så kunderne kan drikke den vin, som de har købt.
Opsummering:
Virksomhedens idé udtrykker, hvilke behov den ønsker at dække hos nogle bestemte kunder (målgruppen),
og hvordan behovene skal dækkes.
|
Mål er en fremtidig ønsket tilstand; altså noget som virksomheden gerne vil opnå inden for en given periode.
Eksempler på mål:
Tidshorisonten for opnåelse af et mål kan være forskellig - se figuren nedenfor.
Opsummering:
Det er vigtigt, at de mål, virksomheden sætter, er realistiske og kan kontrolleres (måles),
således at man kan se, om de er nået.
Man kan f.eks. se i regnskabet, om målet: en omsætning på 10.000.000 kr. i det kommende budgetår er nået.
|
I en SWOT-analyse indgår stærke (Strenght) og svage (Weak) sider. Det kaldes de interne forhold i virksomheden.
Der indgår også muligheder (Opporttunities) og trusler (Threats). Det kaldes de eksterne forhold for virksomheden.
Når man har lavet sin SWOT-analyse, kan man meget bedre vurdere, om der er basis for at starte en virksomhed.
Det er altså ikke nok at have en god idé, hvis man ikke kan tjene penge på den.
Opsummering:
Mange nye virksomheder overlever ikke ret mange år. Derfor er det måske særlig vigtigt for iværksætteren,
at han/hun udarbejder en SWOT-analyse inden opstarten.
SWOT-analysen afdækker virksomhedens mulighed for at få succes på markedet.
|
Før man formulerer idéen, skal man gøre sig klart, hvilket grundlag man har for at opstille idé og mål.
Idégrundlaget er:
Tilsammen giver dette et billede af, om virksomheden har mulighed for at få succes (eksistens-berettigelse).
I figuren nedenfor kan du se faserne for, hvordan man når frem til virksomhedens
Idégrundlag, Idé og Mål.