Målet med dette emne er:
Så kan du:
Forudsætninger:
|
En interessegruppe er interessenter, der på en eller anden måde samarbejder med virksomheden.
Det kan være:
Du kan se en illustration i figuren nedenfor.
|
Der er mange, som har interesser i virksomheden. Interessenterne, som også kan være en interessegruppe, kan deles op i:
Kør musen hen over figuren nedenfor.
Opsummering:
Interessenter kan udover interessegrupperne være bl.a. konkurrenter, arbejdsmarkedets parter,
den danske lovgivning og mange andre.
|
Der kan nævnes mange flere interessegrupper end dem, der er nævnt tidligere.
Alt efter hvad en virksomhed laver, kan den have interessenter, der har en speciel interesse
for netop denne virksomhed. Hvilke interessegrupper, der er vigtige, kommer an på den konkrete virksomhed.
F.eks. vil en miljøbelastende virksomhed sikkert have en interessegruppe, der hedder naboer.
Og en virksomhed, der bruger genteknologi eller er særligt miljøbelastende, vil sikkert have særlig
interesse fra miljøorganisationer.
|
Alle interessegrupperne påvirker virksomheden - og omvendt (gensidig).
Derfor er det vigtigt for virksomheden, at den er bevidst om, hvilken indflydelse hver interessegruppe har på virksomheden. Og det er lige så vigtigt, at virksomheden er bevidst om, hvilken indflydelse den kan have på interessegrupperne.
Eksempelvis har virksomhedens image i medierne og hos kunderne betydning for, hvilke medarbejdere den kan tiltrække.
Der sker hele tiden en udvikling i, hvor vigtige de enkelte interessegrupper er, og der kommer også nye til.
I figuren nedenfor kan du se en illustration af den gensidige påvirkning (ydelse og modydelse).