Målet med dette emne er:
Så kan du:
Forudsætninger:
|
En organisation er en gruppe mennesker, som arbejder sammen om at nå nogle fælles mål.
I en virksomhed arbejder alle for de fælles mål, at virksomheden skal klare sig godt, have en stærk position på markedet osv.
|
Ansvar er pligten til at udføre beslutninger og stå til regnskab for beslutningerne.
I en virksomhed har en medarbejder ansvar over for den leder, som personen er ansat under.
Et eksempel: en salgsassistent i en butik er ansvarlig over for butikschefen eller afdelingschefen.
Se den opad-gående pil i nedenstående figur.
Myndighed er retten til at træffe beslutninger (magt).
I en virksomhed kan en afdelingsleder bestemme, at en kontorassistent skal udføre en bestemt opgave.
Se den nedad-gående pil i nedenstående figur.
Opsummering:
Myndighedslinien går nedad - dvs. den viser, hvilke medarbejdere der har myndighed til at træffe beslutninger og hvem der bestemmer over hvem.
Ansvarslinien går opad - dvs. den viser, hvilke medarbejdere der er ansvarlige for de forskellige områder.
|
I de fleste virksomheder er der lavet en organisationsplan. Det er den formelle (officielle) organisation.
Den kan for eksempel bruges til at placere ansvar, hvis noget er gået galt, eller de opstillede mål ikke bliver nået.
Den viser også, hvem der har myndighed til at træffe beslutninger inden for et bestemt område.
Endelig viser den, hvordan der skal kommunikeres mellem afdelinger.
Uformel organisation er, når personer, der måske ikke har formel myndighed, alligevel kan få stor indflydelse.
For eksempel har direktørens sekretær stor indflydelse på, hvem der kommer til at tale med direktøren,
fordi det er sekretæren, som modtager telefonsamtaler, henvendelser og breve.
Opsummering:
En organisationsplan er en oversigt over, hvem der skal løse de forskellige arbejdsopgaver.
Planen viser også, hvordan ansvar og myndighed er fordelt.
|
Et organisationsprincip forklarer, hvordan virksomheden er struktureret i afdelinger/enheder og hvordan disse arbejder sammen. Der er tre klassiske organisationsprincipper:
Og der er også et mere moderne organisationsprincip:
Det er nok forholdsvis sjældent, at en virksomhed udelukkende benytter ét princip.
I praksis kan principperne "flyde" lidt sammen.
Opsummering:
Et organisationsprincip fortæller, hvordan virksomheden er organiseret i afdelinger eller enheder
og hvordan disse arbejder sammen.
Der eksisterer fire forskellige grundformer; linieprincippet, linie/stabsprincippet, det funktionelle princip
og matrix-organisation.