Køber du varer ud fra, hvad du føler/synes er den rigtige vare, så er dine købsmotiver sandsynligvis styret af sociale og irrationelle grunde. Disse grunde kan deles op i fire købsmotiv-kasser, altså grunde til at dine følelser siger, at varen er den rigtige for dig.
Bandwaggon-motivet:
Bandwaggon købsmotivet er når du køber et produkt eller et mærke, som alle de andre også har. Du skiller dig ikke ud fra Gruppen, du er i stedet en del af gruppen. Du føler dig tryg og sikker, og du får samtidig opfyldt dine sociale behov.
Snob-motivet:
Snob købemotivet er når du vælger et produkt eller et mærke, som alle de andre ikke kender eller foretrækker. Film- og popstars benytter ofte dette motiv. Det er de personer, der skiller sig ud fra mængden. Dem, der er anderledes, og som enten ser mærkelige eller interessante ud.
Veblen-motivet:
Veblen købsmotivet er når du vælger det dyreste mærke for at kunne "prale" med prisen, men kvaliteten er ofte også i top. Veblen.
Thrifty-motivet
Thrifty købsmotivet er når du vælger det billigste mærke - for at kunne "prale" over for andre med, hvor billigt du fik produktet.
Den person, der køber efter thrifty-motivet, synes selv, han er en god købmand. Der er ikke nogen, der skal "tage røven på ham", så han vil altid have tingene så billigt som muligt.
I reklamefilmen om Carlsberg øl, benytter Carlsberg sig af Band-waggon købsmotivet.
Kammeraten der kommer med seks øl ved, at det er dette ølmærke, der kan få hans kammerat med op og se fodboldkamp i fjernsynet. Det er altså Carlsberg-øl som kammeraten kan lide og ikke et andet ølmærke der købes.
Se videoeksemplet ved at holde musen her og døm selv.