Til top 

Hvad er kundebetjening?


Kundebetjening

Der er en række generelle forhold, du skal tænke på, uanset hvilken kunde du står over for, og som skal hjælpe dig med at få kontakt med kunden. Og så er der en række andre regler, du skal bruge, for at fastholde den bedste kontakt med netop den type kunder, du sælger til.

Det første indtryk er meget vigtigt. Hele din udstråling, påklædning, ordvalg og måde du møder kunden på er afgørende for, om kunden føler sig tryg ved dig som sælger, og dermed om kunden køber noget af dig eller går igen uden at købe.

Du får her et værktøj til at huske, hvad du skal være opmærksom på, når du møder kunden. Vi kalder det 4 gange 20 reglen.

Du skal nemlig være opmærksom på:

  1. De første 20 sekunder - virker du venlig og høflig over for kunden?
  2. De første 20 centimeter - smiler du med øjne og mund og virker imødekommende?
  3. De første 20 ord - hvad siger du til kunden, og hvordan lyder din stemme, når du siger det?
  4. De første 20 skridt - kigger du på kunden, mens du går frem mod kunden, eller kigger du væk, har hænderne i lommen og virker ligeglad, når du går frem mod kunden?

Se den lille film her så du får en idé om, hvad du skal gøre, når du betjener kunden.

Installer flashplayer

Her er et eksempel på dårlig kundebetjening

Kig på filmen og se om du kan finde, hvilke ting sælgeren gør som er dårlig kundebetjening. Opgaven finder du i næste afsnit.

Installer flashplayer