Til top 

Hvordan gør de ude i butikkerne?


Købeloven er den lov alle butikker og kunder skal rette sig efter, når de handler sammen (civilt køb). Loven skal overholdes, men hvordan gør de så ude i butikkerne, når der kommer kunder og klager over et produkt de har købt. Gør de som loven siger?

I de to eksempler, du kan se neden for, kan du se og høre, hvordan Kvickly hjælper en kunde, og hvordan Radioforretningen Expert hjælper en kunde.



Kvickly vælger at gøre som købeloven siger og behandler samtidig kunden godt, så hun er en tilfreds kunde. Kvickly kalder det at "sætte kunden i centrum".

Radiobutikken Expert vælger at give 2 års garanti, det betyder at kunden i alle 24 måneder (2 år), kan få repareret eller byttet sin vare, hvis der er en fejl eller mangel på produktet. Kunden skal altså ikke på noget tidspunkt bevise at fejlen eller manglen var der, da kunden købte varen. Det er en ekstra service Expert giver deres kunder, som de lægger oven i købeloven, for den ekstra service kan ikke erstatte købeloven - kun være noget ekstra kunden får med. Det er en del af Experts servicepolitik .

Det du også skal bemærke her er, at en reklamation (klage) kan håndteres af butikken på to måder:

1. Lovgivning - hvad siger den og hvad er kundens ret

2. Butikkens servicepolitik - hvad siger butikkens servicepolitik, og hvad kan den tilbyde kunderne.

Der er forskel på, hvad der er kundens ret, og hvad butikken kan tilbyde for at få tilfredse kunder.