Microsoft klar med den store Google-udfordrer: Bing
Microsoft er klar med den nye søgemaskine Bing, der med en række ny-opfundne funktioner skal prøve at nå Google til sokkeholderne.
Ifølge Microsoft er Bing en "beslutnings-motor". Centralt i den nye søgemaskine er nemlig en 'intelligent' funktion, der i en stribe af de mest populære forsøger at være et skridt foran brugeren ved at præsentere søgeresultater, som brugeren endnu ikke har søgt efter.
Dette gælder eksempelvis, når der bliver søgt på flyafgange, hvor Bing straks vil præsentere retningsanvisninger, hoteller og lignende under fællesbetegnelsen "relaterede søgninger".
Desuden skal nye funktioner tjene til bedre organisering af søgeresultater.
For eksempel præsenterer Bing brugeren for en stribe navigations- og søgeværktøjer under fællesbetegnelsen Explore Pane i venstre side. Her finder brugeren desuden de såkaldte 'web groups', der organiserer søgeresultater på flere forskellige måder.
Desuden fremhæver Bing på forskellig måde de søgeresultater, som søgemaskinens algoritme finder er de mest væsentlige, mens en funktion, der hedder 'dybe links' tilbyder dybere indsigt i, hvad der kan findes på et givent site.
Sammen med en stribe andre nytænkte funktioner sigter Microsoft på i hvert fald den brugermæssige side at udkonkurrere Google, hvis markedsandel på søgemarkedet er mange gange større end Microsofts. Google sidder på 80 procent, mens Microsoft sidder på under 10 procent af markedet.
Du finder hjælp til avanceret søgning her
Helt ny søgemaskine, og tilhørende værktøjslinie
De enkelte elementer slår direkte op på kontoen, og der kan arbejdes videre i modulet