Klik på elementerne i billedet for at se mere.
Intern markedsføring
Den markedsføring, som finder sted mellem de ansatte og ledelsen, er meget vigtig. Hvis ledelsen ikke formår at sælge sit budskab til de ansatte, vil de ansatte have meget svært ved at
bringe budskabet videre til gæsten. Det er ledelsens ansvar at skabe en kultur i virksomheden, som giver de ansatte lyst til at yde den optimale service til gæsten.
Intern markedsføring kan planlægges, og ledelsen sætter via personalepolitikken standarden for, hvordan samarbejdet skal være mellem virksomhedens ansatte.
Intern markedsføring evalueres løbende. Hvordan er stemningen i virksomheden? Fungerer samarbejdet mellem virksomhedens forskellige afdelinger?
Eksempel: |
På et hotel gør ledelsen meget ud af, at alle afdelinger anerkender og
respekterer hinandens job. Det sker blandt andet igennem forskellige
rotationsordninger, som gør, at alle ansatte prøver at arbejde i alle
afdelinger. De ansatte taler ofte om dengang, opvaskemaskinen gik i stykker midt
i et voldsomt a la carte ryk, og direktøren tog gummihandsker på og gik i gang
med vand og sæbe. |
Interaktiv markedsføring
Den markedsføring, som finder sted mellem de ansatte og gæsterne på stedet her og nu, er interaktiv markedsføring. Den kan ikke planlægges. De ansatte kan øve sig, men de kan aldrig være sikre på, hvordan interaktionen med gæsten vil udvikle sig.
Den interaktive markedsføring er meget vigtig, fordi det er i denne serviceleverance, kimen til de positive kvalitetsgab lægges.
Interaktiv markedsføring kan evalueres her og nu. Var gæsten tilfreds? Fik han det, han forventede, og mere til?
Eksempel: |
Tjeneren gør meget ud af at give gæsten mulighed for at tilkendegive såvel kritik som ros. Samtidig fører restauranten kartotek over en del af sine gæster. De får jævnligt tilbud om særlige servicepakker. |
Ekstern markedsføring
Den eksterne markedsføring finder sted mellem virksomheden og omverdenen. Den handler om at få sit budskab formidlet ud til omverdenens potentielle gæster og kunder og finder sted uden for irksomheden, via medier og i det offentlige rum. Modsat intern og interaktiv markedsføring kan virksomheden ikke være fuldstændig sikker på, hvem modtageren er.
Her er det vigtigt, at virksomheden ved så meget som overhovedet muligt om de potentielle gæster, fordi markedsføringen så bedre kan planlægges.
Ekstern markedsføring evalueres løbende. Kommer der fl ere gæster i restauranten? Hvorfor kommer de? Hvad er årsagen til, at de vælger denne restaurant og ikke konkurrentens?
Eksempel: |
En restaurant har reklamer i diverse magasiner, som portrætterer den nye køkkenchef. Et hotel reklamerer hvert år i lokalaviserne, når julefrokosterne nærmer sig. |