Klik på elementerne i billedet for at se mere.
Produkt
Man kan udvide sit menukort og vinkort. Man kan udvikle nye servicepakker, man kan etablere en take-away afdeling. Det er kun fantasien, som sætter grænser. Inden for produktparameteren
handler det om at arbejde med kvalitet.
Kvaliteten kan komme til udtryk på tre niveauer:
- Funktionelt - det behov produktet dækker.
- Smagsmæssigt - det gastronomiske udtryk.
- Image - den stil og prestige, som lægges i produktet.
Pris
Man kan hæve og sænke prisen. Det handler om at maksimere omsætningen. Man kan indføre rabatordninger. Man kan udarbejde specielle forretningsaftaler og herved øge gæste-loyaliteten. Man kan indgå andre leverandøraftaler, som giver
større rabat, hvorved kan man sænke prisen og så videre. Pris handler om gæstens oplevede værdi af produktet.
Placering
Man kan etablere nye restauranter enten ved opkøb eller ved at indgå i mere eller mindre forpligtende kædesamarbejde.
Man kan udvide forretningskonceptet og starte salg af egne produkter til gæsterne.
Promotion
Igennem hvilke forskellige aktiviteter man kommunikerer sit budskab ud til gæsten. Man kan intensivere sin markedsføring, man kan udarbejde reklamer. Man kan gøre sin hjemmeside meget interaktiv, for eksempel give gæsten mulighed for
at reservere, bestille og indhente tilbud via hjemmeside. Man kan foretage opsøgende salgsarbejde osv.
Personale
Man kan udvide eller mindske sin personalestab, sende personalet på kursus, arbejde konstruktivt med sin interne markedsføring, så personalet nemmere kan bære ideen ud til gæsten.
Physical
Man kan redesigne sin virksomhed, købe nye møbler og inventar og derved arbejde operationelt med de signaler, som sendes til omverdenen, og som får stor betydning for det image, som bliver skabt.
Processer
Man kan arbejde konstruktivt med sine gæsterelationer, man kan kigge kritisk på den måde, gæsterne serviceres på (se afsnittet om gæsterelationer).