Udgangspunktet for at udarbejde et årsregnskab er virksomhedens registreringer i den forløbne periode.
Det er her hensigtsmæssigt, at virksomheden har indrettet kontoplan og konteringsinstrukser, så transaktionerne registreres hensigtsmæssigt med henblik på, at virksomheden kan udarbejde de rette rapporteringer (interne og eksterne).
Når registreringerne er foretaget hensigtsmæssigt, vil virksomhedens rapporteringer (interne og eksterne) med rimelig lethed kunne foretages på grundlag af udskrevne saldobalancer.
Vi vil i det følgende gennemgå årsregnskabslovens hovedindhold og -struktur.
Efterfølgende vil vi - med udgangspunkt i virksomhedens BALANCE og en korrekt periodisering og opgørelse af virksomhedens balanceposter - give anvisninger til de væsentligste elementer, som bør indgå ved opstilling af virksomhedens årsrapport.
Hvis balancen er korrekt opgjort, vil resultatopgørelsen indeholde de forskydninger som er foretaget og som ikke er reguleret over egenkapitalen.
Her kan du se et eksempel på en saldobalance. Eksemplet er fra en virksomhed med få konti, men udgangspunktet ved udarbejdelse af årsrapporten er, at der udskrives en saldobalance med saldo pr. konto og derefter arbejdes videre med at afstemme balancens poster. De heraf følgende efterposteringer vil så indgå som reguleringer til egenkapital eller resultatopgørelse.
I det efterfølgende vil vi først gennemgå lovgrundlaget for udarbejdelse af årsrapporten (ÅRL), og derefter vil vi med udgangspunkt i saldobalancen give et forslag til de væsentligste afstemninger og periodiseringer som du skal arbejde med, når du assisterer ved udarbejdelse af årsrapporten i en virksomhed.